Wednesday, November 2, 2011

English Education

Aku nak cerita pengalaman aku belajar Bahasa Inggeris. Ya betul, aku memang tidak dilahirkan dalam sebuah keluarga yang menggunakan BI sebagai bahasa pengantaraan, emm walaupun ayah aku adalah seorang guru. Guru Matematik. :)

Gambaran aku dulu di sekolah rendah ; terketar-ketar apabila harus membaca perenggan ikut giliran semasa matapelajaran BI di sekolah rendah. Sampai aku sudah rehearse perenggan itu berkali-kali dalam minda aku agar tak ditertawakan ketika giliran aku tiba untuk membaca. Sampai tapak tangan aku berpeluh-peluh memikirkan harus menyebut huruf ‘o’ atau menyebut ‘zero’ apabila sedang menyebut nombor telefon seseorang. Resah memikirkan cara yang betul untuk menyebut bath dan butter. (bath ke beth?
ba-ter atau ba-derr?) Jangan jawab, ini cerita lama.

Kalau dalam kelas, aku selalu skor paling tinggi dalam subjek Matematik. Jarang sangat ada orang boleh lebih dari markah aku. Selalu dalam kelas jarang sangat aku nak dapat nombor 10 ke atas. Mesti top 10. Tapi tak pernah dapat nombor satu sebab subjek BI ruined everything. Nak kata aku bengap, tidak. Tapi, mungkin kurang pandai. Heh.

Bila aku di rumah, sememangnya aku tiada kacukan ‘orang putih’. Ibu bapa aku berasal dari kampung. Lebih tepat, orang Jitra. Ibu aku suri rumah dan dia masak tiga kali sehari sambil memasang lagu-lagu dari radio Kedah yang normally memang lagu zaman dia muda remaja. Sudah tentu bukan taste aku. Dulu aku memang tak faham lirik lagu-lagu Inggeris; semuanya bunyi seperti membebel saja bagi aku. Tiap-tiap hari aku melalak lagu Ziana Zain tak pun lagu Siti Nurhaliza. Jangan gelak, itu cerita lama.

Aku pernah menyebut bintang horoskop Pisces sebagai Piskez. 8 tahun kemudian, kawan aku membuat kesalahan yang sama, aku gelak. Bukan mentertawakannya, tapi kerana teringat aku juga pernah membuat perkara yang sama. Aku pernah menyebut Lancome sebagai Lan-kam. Aku pernah bergaduh dengan budak sekelas aku masa sekolah rendah, aku cakap aku benci dia, aku tulis dalam kertas besar-besar dan letak atas meja dia. Tapi sengaja aku tulis dalam BI, "I head you". Patutla budak tu terbahak-bahak gelak dan terus buang kertas tu dalam sampah. Kalau tak, memang malu besar la aku masa tu. Macam bangang gila kan? Haih. Ala, macam-macam lagi kesalahan pronunciation aku pernah buat (dan masih buat).

Proses pembelajaran BI itu benar-benar bermula ketika aku 14 tahun, selepas aku tidak berjaya score dalam UPSR hanya disebabkan oleh subjek BI. Papa memang meletakkan harapan tinggi untuk aku dapat 5A masa tu, sebab nama aku termasuk dalam list harapan sekolah. Tapi aku gagal, rasa macam ada bawah tapak kaki. Sedih, malu dan kesal. Lagi pula, aku tinggal di kawasan yang agak snobbish – perkara seperti tidak berbahasa Inggeris (fasih atau tidak itu belakang cerita) dianggap hina. Rakan-rakan sebaya aku kebanyakannya ada cerita kanak-kanak Bahasa Inggeris. Aku pula masih sibuk bermain 'zeropoint', tikam kasut, 'toi' (galah panjang kalau di negeri lain), dan memang rasa macam loser gila. Sebelum itu aku membaca tetapi aku tak menghayati, sekadar membaca kerana dipaksa. Dan lama-lama aku belajar extraordinary itu tidak disebut sebagai extra-ordinary, perkataan-perkataan seperti plumber dan doubt harus dimatikan huruf b nya.

Untuk permulaan aku tidak terus menerkam novel-novel fiction yang sesuai untuk golongan pertengahan. Aku bermula dengan mendengar lagu-lagu boyband contohnya, dan menghafal lirik untuk setiap lagu. BSB, Moffats, Nsync, Spice Girls, Britney Spears adalah rakan baik aku sewaktu itu. Kemudian aku terus menjengah novel-novel karya mild. Sophie Kinsella, Sidney Sheldon mula aku jamah. Lagi pula, guru BI aku semasa di Sultanah Bahiyah selalu benarkan kami meminjam novel-novel yang ada di library malahan miliknya sendiri. Sangat lah supportive.

Aku anggap cara aku belajar secara perlahan sebenarnya sama saja macam nak belajar baca Al-Quran, mula-mula merangkak juga. Sebab itu biasanya orang baca Muqaddam atau Iqra’ dulu, baru baca Al-Quran. Kan?

Ini semua cerita dahulu. Sekarang, tak ada lagi orang mentertawakan aku lagi bila aku bertutur Bahasa Inggeris. Sekarang, aku dapat berbicara dalam BI lebih baik dari orang-orang yang pernah mentertawakan aku dahulu. Bukan nak berlagak, tapi kalau nak mula bercakap BI dengan aku sekarang memang aku tak ada masalah. Setakat cakap ‘I’ dan ‘You’ tu takda hal la. Rakan-rakan yang tidak mengenali aku sejak sekolah rendah tak tahu tentang aku dahulu. Oleh itu, mereka sering menggunakan ayat-ayat ini dengan aku :


“Nak copy assignment boleh? Aku tak faham sangat soalan dia... Aku tak pandai English macam ko la…”

dan juga,

“Kau bolehla, kau terer speaking. Aku tak reti.”

Kalau zaman undergrad dulu lagi la, dulu agak senang communicate dengan kawan-kawan guna YM. Info terus boleh pass directly, just tekan 'buzz' mesti tak sampai 30sc orang tu akan reply. Dan selalunya aku bila dapat 'buzz' belum sempat reply apa-apa, terus dapat few paragraph untuk di translatekan either dari BM-BI tak pun ke BI-BM. Paling rapid masa final year, masa kena buat thesis. Dah macam translator pulak aku. Tak tolong kang, cakap tak sayang kawan. Bila dah tolong, thesis aku pulak tak tersiap-siap. Tapi alhamdulillah, dah grad pun :)

Tapi bagi aku alasan itu hanya bila orang itu malas untuk membuat sesuatu yang perlu menggunakan kemahiran Bahasa Inggeris. Kalau rajin, mesti dia akan cuba buat sampai dapat kan?

Scheisse lah wei. Pergi belajar Bahasa Inggeris. Malas cakap malas. Jangan reka alasan yang macam-macam.

Jangan guna alasan belajar bahasa lain adalah seperti berkomplot dengan penjajah. Aku belajar juga bahasa-bahasa lain, tapi aku tak kurang Melayu. Malah, aku boleh dikategorikan sebagai Melayu yang agak Maksima. Jenis yang bawa cekodok sebagai bekal tiap-tiap hari semasa sekolah rendah.

Kalau fikir-fikir balik, ada betulnya juga bila si Ucop Wilcha selalu cakap, pentingya English Education. Memang penting. Kalau tidak, jadi la macam aku dulu-dulu.

*dan sebenarnya aku pun memang yang jenis malas. hehe*

2 comments:

rye membebel... said...

time kasih yanie.. hari ni baru aku tau "Plumber" n "Doubt" kene silent 'b'. hehe...

Solaris said...

hehehe. aku pun tau masa sekolah menengah dulu bila kena tegur dengan teacher. belajar dr kesalahan. :)