Friday, November 2, 2012

Me at 38 weeks.

Assalamuaalaikum..

Hari ni genap 38 minggu. And, i'm still working, just banyak mengadap PC je lah. Cuak sebenarnya, sebab both sisters actually deliver at 38 weeks. Barang-barang semua dah ready dalam kereta Aizat just in case of emergency. Cuma aku, maybe sebab macam cuak sangat kot..in state of denial lagi..rasa macam..'Wahhh dah November!". So far memang tak da apa-apa tanda lagi..just kadang-kadang jadi false contraction gitu..main-main pulak baby boy aku neh kan..

Next week aku ada check up untuk 38 minggu ++ dengan Klinik Kesihatan Ampang. Rasanya last check up kot kat sini. My parents wanted me to go back to Alor Setar for the delivery. Ikutkan hati tak kisah mana-mana pun, as long as hubby is there..seriously, tak mau la aku meneran sorang-sorang without Aizat..harap-harap Allah mudahkan perjalanan tu nanti..

So based on due date, 2 weeks from now is on 16 Nov 2012. Maternity leave aku maybe start a week earlier kot. Gamble je lah nanti, mintak Aizat hantar balik Alor Setar, hopefully sempat la balik nanti.

Aku ada baca few blogs regarding on the tips to deliver. e.g : tanda-tanda nak bersalin and what to do when you started to feel the pain of delivery. Wey aku sampai nangis kot baca each of the post. Pengalaman setiap orang tak sama, ada yang senang, ada yang susah gila. Well, sakit bersalin tu berbaloi la kan dengan rahmat dan nikmat yang Allah kurniakan untuk seorang wanita. Itu je yang aku fikir. Whatever happens, it comes with reason.

Mak aku and in law actually macam risau sikit in case by next week aku dah deliver, which means aku akan deliver dekat KL la kan. To be truth, kalau aku bersalin dekat KL yang ada cuma aku..dan Aizat. Sebab both mom n in law tak dapat turun ke KL sebab adik and adik ipar aku both kena sit for SPM which akan start this 5th Nov. Aku anggap ni dugaan. To be honest, sapa tak sedih kan?

Kalau ikutkan mak aku, dia memang suruh balik this weekend jugak. The problem is that, annual leave aku pun just ada ngam-ngam for a week. More than that maybe kena apply no pay la kot. Since doctor advised to just stick to my EDD date which falls on 16th Nov, aku kena apply maternity leave on that day. Tak boleh awal dari tu. HQ tak kasi..huhu

Tapi kalau deliver awal, then maternity leave will falls on that day lah. Kalau terlewat dari due, there you go..di situla annual leave akan digunakan. Serba- salah aku ni.. Mak sangat risau dengan condition aku yang cuma ada Aizat, and yes aku pun kesiankan Aizat jugak. Setiap kali terjadi false contraction tu, dia mesti panik..mesti tanya..'nak abang panggil ambulans ka?' Kadang-kadang dia sampai tak makan, and tak mandi bila tengok aku dah memusing sana sini sebab perut memulas and akan temankan aku sampai la aku okay tak pun aku tertido terus. Huhu. Thanks hubby..Jasamu dikenang..

Ada kawan aku di Unit Penang yang due date a week after dari aku pun dah start rasa pain tu dah. She is actually dah applied for maternity leave since doctor told her that she might delivered 2 weeks earlier than her due date. Selalu message aku informed 'kesakitan' dia tu. Uhuk3, aku cuaaakkk..satu, sebab why I don't feel anything eventho the baby already engaged and second is that..weyyy sakit kot kalau contraction yang betul-betul tu! Especially time kena seluk, kawan aku cakap boleh menitik-nitik air mata time kena seluk just to check berapa cm dah bukak jalan. Cuak wey...cuaaaakkkkk -___-

Emmm dah la dah la tak nak tulis apa-apa lagi. Tahap kecuakan aku dah sampai petala lapan dah ni..Tetiba emo. Nak balik cepat peluk Aizat kuat-kuat. Huuu

Bye

7 comments:

Anonymous said...

hai awk.sorry. lari topik. tp sbb takut awk x perasan komen so sy komen la kt topik yg terkini. atau mungkin skrg awk tgh berpantang dh.huhu sy nk tanya pasal interview IWK. dia mmg mula2 tu ada test bagai eh? test tu pasal ape ye.tq

Solaris said...

rasanya tak da test la awak..just interview je..awak interview untuk post apa?

Anonymous said...

post engineer kt unit planning. dia ckp ada test guna komputer. x tahu la test tu pakai komputer atau nk test pakai software.dia kata lps lulus test tu baru di interview.. cuak pulak

Solaris said...

ohhhh rasanya ni guna autocad la awak..engineer kan kena pandai guna autocad..software tu tak pasti plk..awak interview tu untuk post engineer kat unit planning mana? saya pun kat unit planning jgk..kat pandan indah..

Anonymous said...

saya kt IWK K.tganu ni. jauhhhh dari awk.hihi mungkin la. autocad kot.. sy ni project planner. autocad dah 2 tahun lbh tinggal. dulu pernah le jd design eng.. unit planning ni sy ingat more to project mangement.. bukan ke?

Solaris said...

kat iwk dah ada team khas which called as project management dept..(PMD), untuk projek besar yang kami panggil as GKL. mostly engineer yg dh lama keja akan join team tu..better awak tnya la unit sana macam mana..tu lebih baik kot.

Anonymous said...

ok.tq awk