Wednesday, March 14, 2012

Bed of roses :)

I took a day off on Monday and same goes to Aizat. Kami sangatlah letih since one whole day hari Ahad tu memang full with activities. Pagi-pagi lagi dah gerak ke Kuala Kangsar for Ashraf's engagement ( Aizat's cousin), then went to Kulim to meet my sister, Acu for some personal stuffs and then baru gerak balik ke Penang. We were safely arrived at home at almost 10 pm. So memang dah confirm the next day mesti lembik gila kat office so Aizat took the emergency leave while me dah awal-awal lagi apply annual leave. Aku paksa Aizat apply cuti jugak-jugak sebab nak dia temankan aku kat rumah. Hehe

My both parents in law datang Penang dan overnight at my house. Seriously la kan, aku duduk sorang-sorang so what do you expect the house would be? Maksud aku, tak ada la aku kemas rumah tiap-tiap hari pun sebab tak da la messy mana pun. Tapi disebabkan rumah aku tu memang fully furnished, so yea few things need to be done, takmau la nanti mother in law aku rasa tak selesa pulak nanti.

So start dari hari Rabu lagi aku dah kemas sikit-sikit. Aku pun pelik jugak, aku seriously cepat sangat penat, buat keja sikit je aku dah tak larat. Aku start mengemop lantai area dapur dulu. Sebab area tu paling kecik. Hehe. Suddenly Aizat called and tanya aku tengah buat apa. Aizat suruh aku stop buat kerja and suruh aku duduk diam-diam kat rumah and he asked me to wait for him to come back. Dia tak bagi aku buat apa-apa pun. Risau, takut jatuh la apa semua. Terharu kot.

Sabtu pagi Aizat sampai dari KL dalam pukul 6 pagi. Sampai je rumah dia ajak aku solat Subuh sama-sama. After Subuh we both slept sampai la dalam pukul 9 pagi. Bangun je tidur Aizat start ambil mop, penyapu, baldi and etc dan dia mengemop satu rumah siap sampai ke bilik. Tak bagi aku buat apa langsung. Yea, i admit..cair jantung tengok suami tolong kemaskan rumah. Hehe. I love u hubby! :)

As a reward, aku masakkan untuk Aizat hari tu. Still, i hit 6 out of 10. Sadis. Tapi dia tetap habiskan makanan yang aku masak sebab bagi dia air tangan isteri tu yang paling berkat. See? Melt, melt, melt! Berapa kali aku jatuh cinta dengan suami dalam masa satu hari? OMG.

Betul dalam Islam ada state kan, bercinta selepas kahwin is much much better than before. Memangla dalam perkahwinan mesti ada cabaran dan dugaan. Even aku pun tak tahu how my marriage would be in the next coming months or years nanti macam mana. Would is still be the same as before? I just don't know. Kita cuma merancang, Allah yang tentukan. So young ladies, don't be afraid of the marriage. Seriously, kita memang ada hak untuk pilih yang terbaik untuk kita sebab kahwin ni bukan dalam masa satu hari but for a lifetime. Cuma, advise aku..tak perlula sampai cari terlalu sempurna sebab no one is perfect pun. Nak cari yang sempurna bagaila, tapi kau tu dah cukup sempurna ke bagi orang lain? Fikir.

Apa-apa pun, dalam tahun ni sumpah banyak gila kawan-kawan dalam pending list nak kahwin. I am so glad for them. Pada yang belum, don't worry. It will come to you naturally. Jangan kita paksa cinta dan kasih tu datang pada kita, let it come by itself. InsyaAllah :)

p/s : tak sabar nak tunggu Aizat balik Sabtu ni. Ada hal penting yang akan berlaku. Doakan kami. :)

7 comments:

Nur Suhaila said...

nak kahwin gak,tapi saving tak cukup lagi :(

Solaris said...

takpe..slow2 la kumpul duit. buat sederhana je. asalkan yg wajib buat. :)

Nur Suhaila said...

nak request buat entri cara kumpul duit untuk kawen boleh tak?

Solaris said...

hahaha. ko nak request aku buat entri pasal mcm mn nk kumpul duit? mcm la byk sgt duit aku kannnn. hehe

Nur Suhaila said...

hahaha..yela bagi tips nak berjimat untuk kahwin, memang aku nak tahu sangat ni Yani

Solaris said...

emmm mcm mana eh..tapi aku start buat saving dr aku start keje lg..setiap bulan aku simpan 200-300sebulan..tapi soon lepas tunang, lepas dapat keja tetap kat IWK, aku up sikit saving..jd 500 sebulan. mmg la sakit sikit, aku just kurang kan membeli belah, tp makan aku tak kira. makan tetap makan. hehe. lepas tu aku tak apply credit card sebab aku tau kalau ada credit card memang sakit nak bayar bulan2. expenses aku mostly untuk yang wajib je. kereta, rumah, ptpn, broadband, phone bill, duit bulan2 dkt mak and adik aku, and then insurance nyawa last sekali. kena manage betul2 la..yg tak perlu beli, jangan beli. tp yg pnting kena fixed kn tiap2 bulan nak simpan berapa n jgn kcau langsung portion tu. buat account asing utk saving. emm tu yg aku praktikkn la dlu..even smpai skang pn..for future kan..

Nur Suhaila said...

ooo..okay yani, banyak membantu sangat tu..saving tu memang ade, tapi kadang-kadang tu bile emergency, terpaksa pakai, bila dah terpakai kena la topup balik kan..sekarang ni dapat gaji simpan siap-siap, yang baki tu guna untuk makan, duit gaji aku untuk kereta,rumah,ptptn,phone bill,credit card,parking,minyak,tol,parents,memang kena disiplin tinggi nak saving ni