Thursday, March 1, 2012

Deep conversation (ver.2)

Ada few friends yang request aku update cerita pasal wedding day hari tu. But seriously got so many things to tell and to share sampai aku pun tak tahu nak mula dengan mana satu. But one thing for sure, everything was perfectly done. :) Berkat doa semua jugak.

Ada jugak yang tanya, macam mana plan aku dengan Aizat for coming years ni. For those yang tak tahu, aku dengan Aizat still macam zaman tak kahwin lagi. Maksud aku, we are not living together, yet. Aku kerja di Penang while Aizat still in KL. Seriously it is a tough thing to go through without the husband. Ada jugak orang cakap belakang, 'Ala, dulu boleh je duduk sorang-sorang. Boleh je nak hidup." Well hey, things are not the same as before lagi dah. Mindset aku dah berubah. Dulu yes, i have no choice but to live on my own, tapi sekarang benda dah berubah. I have a husband. A husband that is suppose to be with me, tapi realitinya tidak. Perasaan tu tak sama macam aku single dulu. Reti?

Ada jugak yang tanya," Habis kalau dah duduk jauh macam ni, korang merancang ke nak dapat anak?" Well heeyyyy, noooooo. Aku dengan Aizat tak pernah merancang pun. Jauh ke dekat ke, rezeki Allah nak bagi siapa yang nak tolak? Ada pulak yang tanya, " Dah ready ke nak into motherhood life? Korang dah ready ke?" Hmm. Aku dengan Aizat ada la jugak few times discussed on that thing, are we ready for that kind of life? Sedangkan aku baru nak belajar jadi isteri orang, and Aizat pun baru nak belajar jadi suami orang tup-tup dah kena belajar jadi mak and ayah. You know, sometimes we feel like things are too fast, tak sempat nak cope, tak sempat nak belajar, and sometimes you feel like to give up.

Luckily, after a very deepp conversation dengan Aizat, we both agreed to not plan of getting a child. Macam kakak aku pernah cakap, " Kalau merancang sangat pun nanti at one point bila kita nak sangat anak, ntah-ntah Allah dah tak mau bagi. Menolak rezeki dan rahmat Allah nak bagi, itu pun satu dosa. " Aizat pun pernah cakap jugak, " how do we know that we are not ready to have a baby since we don't even have one? Kita akan bersedia when the time comes. InsyaAllah, anak tu kan hadiah dari Allah, penyeri rumah tangga."

So yeah. Alhamdulillah. Aizat sangat lah memahami dan tak pernah push aku on something sampai aku rasa pressure. When it comes to something like this, aku bersyukur sebab sekurang-kurangnya aku tak la bertepuk sebelah tangan. Aku memang nak ada anak the soonest possible sebab yes aku sangat suka kan budak-budak. Dan Aizat pun, seems like he don't have any problem on that. Harap nya rezeki kami ada, cepat-cepat. :)

I pray to Allah, semoga ada rahmat dan redha dari Dia. InsyaAllah.

:)

No comments: