Tuesday, March 22, 2011

Lantak

Ada orang tanya kenapa sejak akhir-akhir ini cerita saya di dalam blog nampak kurang gembira dan penuh gundah gulana.

Dan, mereka juga bertanya tentang haluan semua cerita saya ini sama ada ia ditulis untuk siapa dan tentunya kepada siapa.

Saya jawab, " Saya kadang-kadang menulis untuk seseorang. Kadang-kadang saya menulis untuk diri saya. Kadang-kadang saya menulis langsung tiada hala. Kadang-kadang saya tidak menulis, saya cuma tertawa dan menangis di dalam cerita. "

Tapi mereka tidak faham. Cuma kadang-kadang suka dengan coretan saya. Atau mungkin, sekadar membaca, sengaja membuang masa atau pun mengisi masa.

Perihal orang suka atau tidak cerita-cerita saya, itu bukan kerja saya.

I'm not a writer, and that's obvious.

Bila mereka bilang cerita-cerita saya semuanya perihal hati dan perasaan, saya rasa sedih dan membazir. Ini cerita saya, sudah tentu ia perihal hati dan perasaan saya. Sebab ini, adalah kehidupan saya.

Hatred should not come so easily, and conclusion should not exist without confrontation.

Dan bila saya fikir panjang dan sedalam-dalamnya, saya rasa saya ini orang yang terlalu banyak berfikir.

Sometimes we depress ourselves too much to realize just that.

Lantak ko-rang lah. Boleh?

No comments: