Friday, March 18, 2011

Redha

I must learn to love the fool in me – the one who feels too much, talks too much, takes too many chances, wins sometimes and loses often, lacks self-control, loves and hates, hurts and gets hurt, promises and breaks promises, laughs and cries. It alone protects me against that utterly self-controlled, masterful tyrant whom I also harbor and who would rob me of human aliveness, humility, and dignity but for my fool.
-Theodore Isaac Rubin

Tuhan itu Maha Segala.
sebab tu kita kena redha.

Sebelum kita kenal hati budi orang, kita kena kenal hati budi diri sendiri dahulu. If you don’t know what you want, don’t give high hopes, make promises or set expectations. Saya ini kadang-kadang boleh jadi orang yang sangat pentingkan diri sendiri. Saya ini kadang-kadang boleh jadi orang yang tidak ketahuan apa miliknya dan yang bukan miliknya. Saya ini kadang-kadang terlalu manja sehingga saya sendiri tidak kenal siapa saya. Saya ini kadang-kadang boleh jadi terlalu marah pada orang lain sehingga saya lupa siapa diri saya.

Bila saya kadang-kadang lupa siapa saya, tidak kenal siapa saya, tidak ketahuan apa milik saya, jangan terus tuding jari ke muka saya. Hempap saya dengan pelbagai soalan, jirus saya dengan pelbagai kemungkinan.

Don't be shy. You can take another piece of me. Everyone else already has.
Until there's nothing left. Until I disappear.


Ada satu karangan ayat yang buat aku sedar, dan the key word is; redha.

Sayang,
jangan kita susah-susah berusaha untuk membuatkan semua orang suka kita. Kerana kita juga tidak susah-susah berusaha untuk menyukai semua orang.

Serta,
jangan kita sungguh-sungguh cuba menjelaskan diri kita pada orang sehingga mereka faham seratus peratus. Kerana jika orang sungguh-sungguh cuba menjelaskan diri mereka pada kita pun, belum tentu kita faham seratus peratus.


I wanted to write something long and meaningful today but couldn’t get myself to do it. Perhaps I was being too ambitious about the simplest thing. Perhaps I’m too restless for I have tons of other work to settle- you know, the sampling and analysis plus the team problem stuffs.

Cukuplah tu.

No comments: