Monday, August 16, 2010

KITA

Minggu yang perlahan, kan?

Ketandusan masa, idea dan semangat.
Berlari laju-laju. Dalam satu pusingan.
Back and forth.

Lari sampai letih.
Bila letih
Berhenti berlari.

Simbolik kehidupan aku sekarang.

Penat.


" Yany, fasting month ni, kita semua kena kuat bekerja. Kita jangan tunjuk macam letih ka, penat ka, kena bersemangat. Jangan nanti anak buah kita cakap apala engineer ni puasa sikit pun dah nampak tak larat. Kita kena tunjuk yang kita ni kuat "

Itu kata-kata bos aku pada aku di hari ke lima bulan puasa.

Terjegil dan terbulat mata aku di kala mendengar dia berucap begitu.

Kenapa?


Bos aku yang bercakap itu adalah berbangsa cina dan dia berkata pada aku yang semasa itu kami sedang berdiri di tengah panas terik
Sambil dia sedang memegang botol 100 plus di depan aku
Dan aku memegang pita ukur sambil menyelitkan plan tapak di celah ketiak ; yang agak basah.
Dalam keadaan panas + terik + haus ;
Haruskah dia menggunakan perkataan KITA bagi keadaan semasa itu?

" ehh????" kata aku sambil senyum. Senyum kambing. Sumbing.

Sambil tersengih, aku jawab " OKAY BOS"

" Ada jugak yang aku kerat 18 lepas tu panggang buat juadah berbuka puasa hari ni" aku berkata dalam hati sebelum aku masuk dalam kabin ambil kerusi dan duduk betul-betul depan kipas.

No comments: