Monday, August 9, 2010

Pelik

First time hari ini office aku tak berbunyi lagu. Senyap dan sunyi. Masing-masing mengadap ke skrin berpetak yang sangat menyakitkan mata.

Bersandar di kerusi tak berapa nak empuk aku tiba-tiba bersuara di tengah-tengah ke'senyapan' suasana.

" Awat tak pasang lagu. sunyilah" aku cuba hilangkan aura sunyi. Bosan.

Hidup aku dari dulu. Sejak di mrsm lagi mesti tak boleh kalau telinga tak disumbat dengan bunyi-bunyian. Apa-apa saja lagu yang ada. Masa sekolah itu saja hiburan yang ada. Handphone tak boleh dibawa. Hanya perlu mengadap buku saja. Tak kisahlah masa tu study pasal apa, Sejarah ka, Kimia ka, Biologi ka, Matematik ka, mesti earphone sumbat dalam telinga. Cuma kalau tengah hafal surah hafazan agama saja aku tanggalkan. Tapi still, nak menghafal surah aku baca kuat-kuat. Kalau tak nanti, mesti aku terlena.

Soalan aku dari tadi tidak berbalas. Masih senyap. Tak ada respond.

Tiba-tiba handphone aku berbunyi. Bos call dan mintak aku siapkan dokumen sebab pukul 1030 ada meeting di pejabat client.

Terkocoh-kocoh aku siapkan dokumen. Mesti lengkap, tak boleh miss apa-apa dokumen. Kalau miss siaplah, itu lah point yang buat aku kena hentam nanti.

Dah siap, ambil kunci kereta dan terus bergerak ke pejabat client. Ada meeting, dan pasti lunch nanti boleh simpan purse dalam laci kereta. Makan free.

Sebelum keluar jumpa admin dulu. Senyap. Masih tak berbunyi office aku.

" Kak, yany nak keluaq sat. Ada meeting kat cashlandmark. Ada faks apa-apa nanti letak atas meja yany eh."

Angguk dan setuju, sambil membalas dengan satu senyuman. 'Hati-hati'.

Okay, kenapa ni. Aku tertanya sorang diri. Semua macam tak happy. Tapi tak nampak stress pun. Pelik.

Takpalah. Aku terus ke pejabat client. Teruskan kerja dengan tekanan yang tidak di tahap yang melampau. Masih boleh bertahan walaupun di complain tentang macam-macam perkara.

Habis meeting, makan (free) dan terus balik ke office. Aku bukan jenis curi tulang ; pergi melepak tempat lain dan beri alasan ada kerja yang perlu diurus. Tak apa, bos tak tahu. Tapi ya, aku bukan jenis yang macam tu.

Tapi curi tulang masa kerja main facebook pun sama jugak tak? Abaikan.

Masuk ke office terus ke meja dan tengok dah ada kerja lain yang ditinggalkan untuk aku.

Tak apa, kerja kan. Nak ke tak kena buat juga.

Tapi masih pelik. Suasana masih seperti 2 jam setengah sebelum aku keluar tinggalkan office. Sama.

Senyap dan masing-masing dengan kerja sendiri. Ada yang sarungkan earphone di telinga, mungkin nak dengar lagu ikut jiwa sendiri kot, bisik hati.

Tapi ini pertama kali office tak bersuara dan sangat senyap sepi sekali!

Tak boleh jadi. Terus aku bangun menuju ke bahagian admin.

"Awat ni kak..dari tadi senyap ja. Yany tak boleh la senyap-senyap macam ni. Tak best" sengaja aku cakap kuat-kuat. Harap-harap semua orang dengar.

'Laa...yany tak tau ka..kan speaker radio office rosak. Button untuk radio punya pun rosak jugak. Ada wire tercabut ka apa dalam tu pun tak tau la. Ni dok tunggu orang mai repair la ni. Kalau yany nak dengaq lagu pasang dulu kat pc. Tak la boring sangat kan. Semua pakai earphone sendiri. Tu yang senyap saja."

Dang!

Okay. Patutla.

Aku senyum dan terus ambil handbag dan kunci kereta.

"Nak pi mana tu yany?"

"Nak pi beli HEADPHONE."

No comments: