Thursday, August 19, 2010

Semalam

Semalam dalam beberapa jam adalah awesome
Sekejap, tapi sangat bermakna.
Kalau-lah bisa aku hentikan detik setiap jam
Lambat-lambatkan detik setiap minit dan saat
Kalaulah aku bisa-


Semalam dalam beberapa jam sebelum jam yang awesome itu
Aku bebal
Sengaja, untuk hiburkan hati
hati aku bukan sesiapa
Hampir-hampir nak putus asa
Bila aku anggap aku betul segala
Apa bisa yang lain pun aku anggap serba tak kena
Tiba-tiba yang tidak dirancang terjadi
Buat aku tidur pun tak lena

Dia, yang aku tahu sangat berkejar ke sana sini. Hal terakhir yang aku tahu pasal dia ialah dia ditugaskan ke Langkawi.
Perasaan aku? Tak perlu nak diungkap di sini.

" Can we meet each other before you going back to Langkawi?" Aku tanya dia, sebab memang aku mahu juga jumpa dia.

" I don't think i can make it dear. Last ferry to Langkawi is at 7 pm "

Aku kata tak apa. Tapi dalam hati berombak jangan tanyalah kenapa.
Tapi nak buat macam mana, bukan aku yang tentukan masa feri bertolak pukul berapa. Tahan tetapi maaf, kurang juga sabar. Membebel, tapi tak lama. Cool down, okay sikit. Tapi tak lama jugak, membebel lagi. Cool down balik.


Aku tak puas hati, aku tanya lagi " Do you want to meet me or not? Nak berbuka puasa sama-sama ke tidak kalau sempat? "

" Nak. I'm on my way, dah nak sampai pun. "

Dapat juga kami berbuka puasa bersama. Sebab dia memang dah terlepas feri terakhir since terlambat dari awal lagi. Dia memang sengaja nak menguji. Suka dengar aku bebel.Bebal la tu. Protes.

Rancangan awal-awal nak ke rumah makcik di Pendang pun tak jadi. Bas terakhir pun terlepas. Rancangan yang tidak dirancang. Tidur di rumah aku. Atas jemputan pihak atasan.

Everything was perfect. Malam itu, kami berbincang dan membetulkan keadaan yang aku selalu cuba tidak betulkan. Satu malam kami berbincang di ruang makan sambil makan makanan buka puasa yang tidak habis di makan oleh seisi rumah.

Sahur pun sama-sama. Aku kejut dia, first time tengok dia tidur. You don't know how much that i miss that moment and how i want to repeat that moment again and again. Kalau boleh tak mahu dia bangun. I just miss you. grrr

Dan pagi ni, awal aku keluar dengan dia. Bekejar ke terminal feri. Dia perlu ke Langkawi seawal yang mungkin. Hantar dia ke terminal, tengok dari jauh dia pergi, tengok kereta dan stereng bekas tangan dia, tengok tangan sendiri bekas genggaman tangan dia, buat aku tak mahu dia pergi. Lama aku dalam kereta, duduk di tempat dia duduk sebelum dia tinggalkan aku,beberapa minit sebelum itu, dia ada di sebelah aku.

Betapa lajunya masa aku tak sempat nak sedar. Sekejap tapi berhasil. Berhasil untuk aku berhijrah ke keadaan yang 'lebih tak kurang' dan tinggalkan 'kurang tak lebih'.

Baru aku tahu besarnya impak dia pada aku.

" Jangan berduka ok sayang?"

Ada sesetengah orang
yang terlalu kita sayang
hingga tidak ada perkataan yang boleh kita zahirkan

" I love you"

Kata-kata keramat dia yang selalu dia ungkap bila dia mahu aku berhenti membebel. Selalu.

Dan aku suka itu.

No comments: