Tuesday, August 10, 2010

Kun Fa Ya Kun

" Kun Fa ya Kun.
Jadi, maka jadilah.
Dan kalau tak jadi, tak jadilah "

Itu kata seseorang kepada aku bila aku bertanya tentang kehidupan, jodoh dan pertemuan. Aku bertanya sebab sejak akhir-akhir ni fikiran aku selalu terganggu dengan bermacam-macam benda.

Aku diam termangu.

Dalam diam, dahi aku berkerut. Kehidupan aku melintas di depan mata. Masa dulu, masa kini dan masa akan datang.

Life has changed tremendously for me. Dari tiada apa-apa,aku rasa sekarang aku sudah ada yang biasa-biasa saja. Tak lebih, tak kurang.

Aku tak suka kepada tempat yang lebih faham nilai eccentricity. Aku rasa serabut. Tak sesuai dengan cara.

Tapi kadang-kadang jiwa aku boleh faham nilai itu. Macam boleh masuk. Boleh se-geng.

Jiwa aku ada upside down. People find its hard to understand me. Or even to judge me.
Try me.

" Sebenarnya ko ni lebih fikir banyak sangat. Sebab semua benda ko nak fikir satu masa, ko nak solve semua benda dalam satu masa. Sebab tu kadang-kadang ko jadi pelik "

Teman sesusah senang pernah berbicara begitu pada aku satu ketika itu.

I have enough problems already. Aku mahu punya semua yang aku ingin. Kerja idaman, lelaki idaman, segala yang menjadi idaman.

Cuma kadang-kadang aku khilaf. Aku tercelaru dengan kemahuan dan kehendak. Sekali kena jentik, aku dah menangis. Aku tak kuat la.

Dulu aku selalu fikir apa aku fikir tu betul. Macam keras. Suara hati. Semua nak menang.

Sekarang ya, mari beralah. Kendurkan sedikit kerutan dahi. Panjangkan lagi senyuman di bibir. Kurangkan membiar air mengisi setiap ruang kornea mata. Kurang dan panjangkan.

" I love to see your smile"

" Oh why?"

" It looks good on you"

Ini bukan disebabkan oleh kekecewaan atau kemarahan, ini adalah penerimaan.

Aku terima semua ini seadanya.

Geddit?

No comments: